Re: Server wil niet booten

On Mon, Feb 06, 2012 at 02:09:56PM +0100, Paul van der Vlis wrote:
> [...]
>
> Het gaat om een systeem met een fakeraid (P212 SAS controller) en
> root op LVM. Het systeem is niet door mij ingericht (ik had dat niet
> zo gedaan).
>
> Grub verschijnt (dus er is toegang tot de raid), maar daarna komt
> een melding "no controller found". Na het starten van de kernel komt
> een melding van LVM "no volume groups found" en dat root niet gemount
> kan worden.
>
> Vrijdagavond rond 8 uur heb ik de nieuwe Debian point release erop
> gezet met een nieuwe kernel (2.6.32 Squeeze), maar nog niet gereboot.

Volgende keer ga je dat vast en zeker doen ...

> Geen idee of er verband is, ik denk het eigenlijk niet.

Ik denk het wel.

> Ik kreeg vrijdagavond laat nog een mailtje dat de backup en virusscan
> waren gelukt, en zaterdagochtend een melding dat de raid in orde
> was. Daarna werd het stil.

Een gok: Op zondag is een reboot gescheduled.
Dat is bij MS Windows beheerders een populaire truuk.

> De klant heeft een Ubuntu live CD gestart en deze gaf ook problemen
> bij het benaderen van de raid (timeouts). Als hij echter bij het booten
> in het menu van de raid kaart kijkt, lijkt alles in orde te zijn.
>
> We hebben eerst een monteur van HP besteld (garantie) met een nieuwe
> raid kaart, deze komt morgen. Maar mocht het niet de hardware zijn
> dan moet ik natuurlijk aan de slag. Tips zijn welkom...

Mijn inschatting is dat het initramfs niet de nodige driver
bij zich heeft. Er zijn verschuivingen geweest met "blobs".
Diverse zijn terecht gekomen in http://packages.debian.org/squeeze/firmware-linux

De Ubuntu CD zal dat ook hebben omdat ie te nieuw is.
Met een oudere versie zou je meer succes kunnen hebben.

En met de oude c.q. vorige kernel zou je ook moeten kunnen booten.
Dat zou de truuk moeten zijn omp 'firmware-linux' (uit contrib) te installeren.
Dan wordt initramfs bijgewerkt voor de diverse kernels.

> Met vriendelijke groet, Paul van der Vlis.
>

> p.s. het probleem is er ook zonder geheugen in de SAS controller.
>
> Verder heeft de klant ook een tapedrive, hiermee schijnen wat problemen
> te zijn volgens http://wiki.debian.org/HP/ProLiant (zoek op P212),
> maar tot nu toe heeft het goed gefunctioneerd.

Dat laatste stuk begrijp ik niet. Als je aan het vertellen bent
dat je geen restore kunt uitvoeren, dan beweer ik er geen backups zijn ...

Cheers