Re: Fwd: multimedia probleem

> Hmm, ik vind dit wel wat vreemd. Ik vind libflashplayer bij mij in
> /usr/lib/flashplugin-nonfree/libflashplayer.so,
>
> Bedenk ook dat als je flashplugin-nonfree installeert deze hem
> installeert voor alle gebruikers, en dus niet alleen in de home
> directory van een bepaalde gebruiker.

Dat is wat mij betreft geen probleem

> Het is mogelijk om een 32-bits plugin te gebruiken op een 64-bits
> systeem, ik vraag me af of Ubuntu dat doet. Ik weet zo niet hoe je dat
> zou kunnen controleren.

Ik zal proberen het vanavond te vinden (ik mail nu vanaf werk).

> Een manier is misschien om flashplugin-nonfree daar te purgen en opnieuw
> te installeren, en dan te kijken naar welke tar.gz er gedownload wordt.
> De 64-bits plugin die er bij Debian gedownload wordt heet:
> flashplayer10_2_p3_64bit_linux_111710.tar.gz
> Dus daar is aan de naam duidelijk te zien dat het 64-bits is.

Ik heb 10.3 ipv 10.2. Kennelijk is het verwijderen van
libflashplayer.so uit map .mozilla/plugins niet voldoende en wordt
opnieuw de nieuwste van Adobe gebruikt. Dat zou kunnen verklaren
waarom libflashplayer zich in de voor iedereen toegankelijke map
.mozilla/plugins bevindt in plaats van /usr/lib/flashplugin-nonfree.

> Een andere methode is misschien via "ldd /path/libflashplayer.so"
> Ik zie dan allerlei bestanden in /lib en /usr/lib. En /lib64 is een
> symlink naar /lib, dus in /lib staan 64-bit libraries.

Ook hier zal ik vanavond ernaar kijken.

> [...]
> werk op het moment weinig met nvidea VGA, daarom weet ik niet zeker of
> die in Squeeze vervangen is door nouveau, of dat het een keuze is. Ik
> denk dat je ook nog kunt kiezen voor "nv".

> Flash zou ook moeten werken met de nvidea driver, maar als er net een
> nieuwe driver op de nvidea website staat, dan is waarschijnlijk ongetest.
>
> Heb je de nvidea driver van de nvidea website geinstalleerd of die uit
> het Debian nonfree repository? Als ik al de closed source driver zou
> kiezen, dan zou ik die uit het nonfree repository nemen.

Ik weet niet of Squeeze standaard komt met nv of nouveau, in ieder
geval is nvidia-driver niet aanwezig. Zoals eerder aangegeven, heb ik
met behulp van Debian wiki, op de "Debian way" de nvidia onder andere
via apt-get geïnstalleerd. Dus niet direct vanaf de nvidia-site.

Dit dreigt alles boven mijn pet te groeien. Ik heb nog een beperkte
kennis van linux, ik ben zeker geen ict-er maar sta tegelijkertijd
geheel achter de OSS. Dus ik gebruik met overtuiging Linux en gebruik
al enkele jaren Ubuntu. Een gemakkelijke distro. Maar ik waardeer de
laatste tijd steeds meer het streven van Debian naar een volledig
vrije software (ik ben misschien steeds minder pragmatisch en steeds
meer principieel aan het worden), dus ik wil serieus kennis maken met
Debian. De overstap van gemakkelijke Ubuntu naar de iets lastigere
Debian is toch wel zodanig dat ik tegen de grenzen van mijn kennis van
Linux aanloop. Ik zou graag bij een ervaren Debian-gebruiker in de
buurt langs willen gaan om samen ernaar te kijken (ik neem wat lekkers
mee:-) ). Enfin, we proberen het wellicht nog even "op afstand", in de
hoop dat jullie geduld met mij hebben.

Hartelijke groeten,
Frank Voncken