Grub onzichtbaar en twee andere vragen

Hallo,

Na installatie van Debian stable is Grub onzichtbaar, en ook het begin
van het bootproces. Het werkt verder wel. Pas tegen de tijd dat ik moet
inloggen op de console zie ik opeens beeld verschijnen.

Het gaat om dit moederbord:
http://www.supermicro.com/products/motherboard/QPI/5500/X8DTU-F.cfm
En deze VGA controller:
Matrox Graphics, Inc. MGA G200eW WPCM450 (rev 0a)

Iemand een idee?

Overigens heb ik ook al eens gezien dat er helemaal geen beeld vescheen.
Toen had ik in het bios "BIOS EHCI hand-over" op disabled gezet. Dit
schijnt een noodoplossing te zijn voor OS-en die geen EHCI hand-over
ondersteunen. Het heeft met USB ondersteuning te maken. Iemand die hier
meer van weet?

Nog een vraag: Ik heb geprobeerd de oude grub te installeren
(grub-legacy) omdat ik deze beter ken. Dat lukte echter niet, het gaf
een foutmelding over stage1 wat niet gelezen kon worden, terwijl het er
wel gewoon stond. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Het gaat
om een machine met 2GB disks, maar gewoon met MBR. Het root-filesysteem
is 10GB, bevat ook /boot, en staat aan het begin van de disk.