Re: Computer afsluiten terwijl iemand is ingelogd via SSH

Op 19-08-11 17:01, Mark Stunnenberg schreef:
> vi visudo
>
> username ALL=(root) NOPASSWD: /sbin/halt
> username ALL=(root) NOPASSWD: /sbin/reboot

Net getest, maar het werkt niet als je afsluit met "systeem |
afsluiten".  Ik krijg een melding "System policy prefents stopping the
system when other users are logged in." Ah, mooie melding om op verder
te zoeken.

Uiteraard bedoel ik niet dat de mensen moeten gaan uitloggen via een
commandline commando. Het gaat om 'gewone gebruikers'.

Ondertussen ben ik er wel achter dat het alles te maken heeft met dit
bestand: /usr/share/polkit-1/actions/org.freedesktop.consolekit.policy

En, de oplossing hier gevonden lijkt te werken:
http://www.linuxquestions.org/questions/debian-26/cannot-restart-shutdown-if-logged-in-another-virtual-terminal-887407/

Het komt er op neer dat je "auth_admin_keep" in eerder genoemd bestand
wijzigt in "yes". Dus:

apt-get install rpl  # voor het geval je rpl nog niet hebt
rpl auth_admin_keep yes \
/usr/share/polkit-1/actions/org.freedesktop.consolekit.policy

Ik geloof dat je wel nog een keer moet rebooten voordat het echt werkt.
Je kunt vast ook consolekit herstarten o.i.d., maar ik weet nog niet hoe.

> Je kan ook nog "autolog" installeren.
> Die logt de door jou gedefineerde users uit na X tijd.

Nee, dat is niet de bedoeling.