Re: Fwd: multimedia probleem

Op 14-03-11 19:47, Frank schreef:

> Ik heb nu gedaan zonder multimedia. Helaas geeft dat geen (positief)
> effect. Ook zonder flashplugin-nonfree werkt het niet. Voor
> bijvoorbeeld een video van www.nos.nl <http://www.nos.nl> met gnash
> zie bijlage. Het beeld ziet raar uit, en het kringetje draait steeds
> in het rond.

Gnash werkt inderdaad niet goed met video is mijn ervaring. Enige tijd
geleden functioneerde het vreemd genoeg wel met YouTube. En met wat
oudere filmpjes werkt het wel als ik me niet vergis.

> Zonder gnash, en met flashplugin-nonfree is er wel
> normaal beeld dat echter altijd na precies vijf seconde bevriest (dat
> gedrag is ook te zien in een video van www.nu.nl). Wat youtube
> betreft, met gnash is er of grijs rechthoek, of zwart rechthoek met
> de mededeling "geen video beschikbaar". Met flashplayer-nonfree
> speelt alleen het eerste filmpje zich normaal af. Het tweede filmpje
> leidt meteen tot bevriezing van de browser.

Je test wat veel dingen door elkaar, als ik jou was zou ik Gnash even
vergeten.

Helemaal duidelijk is het me niet of het beeld nu na 5 seconden
bevriest, of dat er pas een probleem optreed bij het tweede filmpje.
Maar wat wel duidelijk lijkt is dat bij jou flash niet goed werkt met
flashplugin-nonfree op 32-bits, dat heb ik eigenlijk nog niet eerder gezien.

Ik neem aan dat je de default video-drivers hebt gebruikt, dat zal wel
nouveau zijn neem ik aan?  Dat kun je zien in /var/log/Xorg.0.log.
Een optie is misschien nog om het met "nv" te proberen, de wat oudere
driver. Je zult daarvoor /etc/X11/xorg.conf moeten veranderen (of
aanmaken als het niet bestaat).

Maar wellicht is het zinvoller eerst eens wat te googelen op het
merk/type van je laptop en de termen "linux" en "flash".
Wat voor laptop heb je eigenlijk precies?

> Ik heb helaas geen andere pc. Ik vind computeren wel leuk, maar ik
> verzamel geen afgedankte pc's. Mijn vorige laptop werkt niet meer
> wegens kapotte harde schijf. En mijn vrouw hoeft geen eigen computer,
> verder is mijn zoontje van 2 jaar nog iets te jong om een eigen
> computer te hebben :-).
>
> Helaas woon je in Groningen, anders had ik graag willen langskomen
> voor dit hardnekkig probleem.

Het lijkt me geen eenvoudig probleem, ik denk dat ik het ook niet
"zomaar even" zou kunnen oplossen. Maar iets zelf zien is soms wel een
voordeel.

> Zijn er nog andere ervaren
> Debian-liefhebbers die wat meer in de buurt wonen? Ik heb toch wel 'n
> beetje fysiek hulp nodig...

Had je al gemeldt waar je woont?

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.