From: "Paul van der Vlis" <paul@vandervlis.nl>
To: "debian-user-dutch" <debian-user-dutch@lists.debian.org>
Sent: Monday, 14 March, 2011 11:06:33 AM
Subject: Re: Fwd: multimedia probleem

Op 13-03-11 22:52, Frank schreef:

> Ik heb nu contrib toegevoegd in /etc/apt/sources.list binnen live-cd
> omgeving. En warempel, er is inderdaad nu flashplayer-nonfree zichtbaar
> in synaptics (naast flashplayer-mozilla).

Er zit echt geen flashplayer-mozilla in Debian:
http://packages.debian.org/search?keywords=flashplayer-mozilla&searchon=names&suite=stable&section=all

Na enig zoeken blijkt er wel een "flashplayer-mozilla" pakket in het
debian-multimedia repository te zitten, blijkbaar gebruik je dat, maar
dat was niet duidelijk uit je berichten.
http://debian-multimedia.org/dists/stable/non-free/binary-amd64/package/flashplayer-mozilla.php

( Overigens wel interessant dat dit een 64-bit pakket is met een 32-bits
flash. )

> [...]
> gebruik maakt van lib32, heb ik deze vervolgens aangevinkt (en
> flashplayer-nonfree uitgevinkt, uiteraard). Nu ging het installeren wel
> goed, geen melding van niet-installeerbare nspluginwrapper. Ook hier
> blijft het flash-probleem helaas hetzelfde, zo is er bijvoorbeeld zowel
> in nu.nl als in nos.nl na 5 seconden afspelen van een video een browser
> freeze. Zucht... Ik word een beetje moedeloos van. Een alternatief om
> 32bits Debian te gebruiken zal waarschijnlijk ook niet werken aangezien
> 32bits live-cd het flash-probleem niet doet verdwijnen als sneeuw voor

Ik raad je aan om de 32-bits CD nog eens te proberen zonder het
debian-multimedia repository, of eventuele andere niet-officiele
repositories (maar wel met "contrib" dus).

Bedenk dat debian-multimedia over het algemeen heel goed is, maar het is
geen officiele Debian software. Er kunnen soms problemen mee zijn die je
niet terugvind bij de bugs in Debian.

Je zou prima flash moeten kunnen afspelen zonder het debian-multimedia
repository.

> Kennelijk is er nog iets wat in Ubuntu wel werkt en het in Debian
> ontbreekt. Maar wat? Misschien moet ik maar gewoon bij Ubuntu houden...

Het is zeker geen algemeen probleem. Ik kan op vele computers en laptops
met Debian uitstekend flash afspelen (ik beheer circa 40 machines met
Debian, met veel verschillende hardware).

Ik heb op maar op 1 PC problemen met flash, en die zijn heel anders dan
bij jou. Daar schakelt de videokaart zichzelf uit. Ik krijg daar een
melding "no signal" op de monitor. Bij andere bouw-gelijke hardware heb
ik dat probleem nog niet gezien.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit geen prettige kennismaking
vind met Debian en daarom toch maar Ubuntu wilt gebruiken. Maar ik denk
dat je vooral veel pech hebt, en dat er iets speciaals aan de hand is,
wellicht hardware-specifiek.

Mocht je nog een andere PC hebben dan zou je de live-CD daar ook kunnen
proberen, dan zul je zien dat het daar wel goed werkt.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/