Re: update-rc.d vraagje

On Thu, Dec 02, 2010 at 11:37:09PM +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Ik heb een simpel firewall script wat ik altijd start vanuit init.d.
>
> Het init.d-script heb ik aangepast aan de LSB regels voor Squeeze en ik
> gebruik dependency based booten.
>
> Maar ik snap update-rc.d wellicht niet helemaal:
> -------------
> root@debian:~# update-rc.d firewall start 12 2 3 4 5 .
> update-rc.d: using dependency based boot sequencing
> root@debian:~# ls /etc/rc2.d/*firewall
> /etc/rc2.d/S18firewall
> -------------
>
> Waarom maakt hij nu een S18firewall aan?
> [...]

Dependency based booting betekent dat je probeert alle scripts zo laat
mogelijk te booten voor je de login start en dan nog het liefst parallel.
Het doel is de gebruiker zo snel mogelijk een x-prompt te tonen zelfs
als in de achtergrond nog services moeten starten.

Voor een server zou dat kunnen betekenen dat je zo snel mogelijk je
services start om een langere uptime te faken...

Als je zo snel mogelijk een firewall wilt starten zou ik voorstellen:
/etc/rcS.d/S41-firewall

"* After the S40 scripts have executed, all local file systems are mounted
  and networking is available. All device drivers have been initialized.

* After the S60 scripts have executed, the system clock has been set, NFS
  filesystems have been mounted (unless the system depends on the automounter,
  which is started later) and the filesystems have been cleaned."

Dit betekent wel dat de firewall in elke runlevel start direct nadat het
netwerk gestart is.

Maar de volgorde zal altijd wel een peroonlijk tintje hebben.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver