Re: Hardware ervaringen

Nou, da's toevallig .. gister vertelde ik nog nooit problemen gehad met hardware en het begruik van debian.
Heb ik vandaag een gevalletje voor m'n neus gekregen... nieuwe sas controllers!

Component: LSI Logic / Symbios Logic MegaRAID SAS 8208ELP/8208ELP
http://www.lsi.com/storage_home/products_home/internal_raid/megaraid_sas/megaraid_sas_8208elp/

Geen open source drivers, geen debian support, alleen RHEL en SLES en windows.
Daarnaast hangt de bootdisc aan deze sas controller.

Voor degene die hier in de toekomst ook tegen aan zullen lopen, hier de oplossing..

Op een vergelijkbaar systeem doe je:

# cd /usr/src
#
aptitude install linux-image-2.6.26-2-amd64
# linux-header-2.6.
26-2-amd64 module-assistant build-essential devscripts
#
dget -x http://csa.pp.ru/megasr/megasr_13.13.1021.2009-1.dsc
#
cd megasr-13.13.1021.2009
#
debuild -sa
#
dpkg -i ../megasr-source*.deb
#
m-a build megasr -l 2.6.26-2-amd64
kopieer de megasr.ko op een usb stick

Begin nu de installatie op het nieuwe systeem

Na het niet kunnen vinden van enige discs ga je naar een shell, mount de usb stick en kopieer megasr.ko
naar /lib/modules/2.6.26-2-amd64/kernel/drivers/scsi/megaraid/ en ga terug naar de install, laat opnieuw zoeken
naar discs en hij vind de drive(s) aan de controller.

Installeer debian.

Voordat je reboot, ga terug naar je shell, mount de disc en kopieer megasr.ko naar
/lib/modules/2.6.26-2-amd64/kernel/drivers/scsi/megaraid/ op de disc.

# chroot <disc mountpoint>
# echo "megasr" >> /etc/initramfs-tools/modules
# depmod 2.6.26-2-amd64
# mkinitramfs -o /boot/initrd.img-2.6.26-2-amd64 2.6.26-2-amd64
# exit

Ga terug naar de installatie en reboot het systeem.