Re: Hardware ervaringen

mourik jan heupink schreef:
> Hallo,
>
> Heel interessante discussie, hier. Moet binnenkort wat nieuwe servers
> kopen. :-)
>
> Kocht tot nu toe altijd IBM, maar het is altijd zo problematisch om de
> hardware raid status uit te lezen. Bij software raid gaat dat zo
> eenvoudig, en met (IBM ServeRAID) hardware raid is dat vaak ZO
> ingewikkeld...
>
> Daarom mijn vraag: er werd gesproken over de machines van ttec. Zijn die
> uitgerust met hardware raid, en werkt dat onder linux wèl handig, met
> uitlezen raid failures enzo..?

> [...]

Ik ken dit probleem. Heb met 3dm2 van 3ware gewerkt maar dat was dan ook
het enige aan closed-source wat op die machines draaide. En dat vond ik
toch niet leuk. Heb 3ware nog geschreven: nooit antwoord.
Nu werk ik veelal met software raid.

Ik heb ook wel met LSI gewerkt, dat gebruik ik op systemen met erg veel
disks (daar is software raid geen goede optie). Daar kon ik na het lezen
van een dikke pil zelf een scriptje schrijven wat me een mailtje
stuurde. Maar misschien zijn er betere methodes.

Heb ook met iets van Dell gewerkt, daar was de monitoring wel goed, maar
ik was niet erg blij met het ding zelf.

Ik gebruik veel raid1. Wat ik daar doe is Grub installeren op beide
disks. Indien de eerste erg dood is kun je dan gaan booten vanaf de
tweede disk. Indien je in het datacenter bent kun je de disken
omwisselen. Indien je remote werkt met b.v. IPMI kun je de boot-disk in
het bios veranderen (eerst testen of dat goed gaat).

Bedenk dat je met grub2 nu ook kunt booten vanaf software raid (en LVM).

Ik ben best tevreden met software raid (gebruik het nu bijna 10 jaar)
maar overweeg wel eens hardware raid omdat het me vervangbaarder maakt.
Niet iedereen heeft verstand van software raid namelijk.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/