Moonlight

Hallo,

Ik krijg vragen van klanten over Silverlight/Moonlight, vooral omdat
uitzendinggmist.nl dit gebruikt op haar nieuwe site (alternatief is ook
nog flash te gebruiken).

Het valt me op dat Moonlight alleen in versie 1.0 in Debian zit, en
alleen in Sid (er is een FTBFS bug). In Ubuntu zit wel een versie 2.0,
nodig voor uitzendinggemist.nl, overigens in universe dus zonder
security support.

Ik lees dat Moonlight closed-source-codecs download van Microsoft, dat
bevalt me niks. Ook zie ik wat duistere licentievoorwaarden.

Op Wikipedia [1] staat: "Debian's position is that Moonlight is safe for
them to redistribute (leaving each user to agree to their own licensing
for Microsoft's and others' binary codecs)." Maar niet duidelijk is of
dit nog actueel is. Fedora weigert.

Ik heb een klant die zelf de plugin gedownload [2] en geïnstalleerd
heeft in Iceweasel onder Squeeze. Het scheen niet te werken volgens
haar. Zijn er hier mensen die het geprobeerd hebben?

Ik zag ook dat b.v. RTLgemist Silverlight 4 nodig heeft, en dat is er
niet voor Linux. Dat blijft vast ook een gezeur, dat de nieuwste versie
er steeds niet voor Linux zal zijn.

Kennen jullie websites buiten RTLgemist die echt Silverlight nodig
hebben, en geholpen zouden zijn met Silverlight 2?

Wat is jullie mening over Moonlight? Ik krijg de neiging te zeggen "nee,
beter niet" (al vinden de klanten dat misschien niet leuk).

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Moonlight_(runtime)
[2] http://www.go-mono.com/moonlight/