Re: Foutjes

Stephan Verrips schreef:
> Hoi Mensen,
>
> Ik heb al een poos twee fouten ontdekt in Debian Lenny. Ten eerste is
> het onmogelijk om via de netwerk manager eth0 op statisch ip adres te
> zetten. Natuurlijk kan het wel op een andere manier, maar het is toch
> lastig.

Zelf gebruik ik /etc/network/interfaces als ik een statisch IP wil. Of
ik zet de DHCP vast op een bepaald MAC adres. In network manager in de
versie van Debian stable kan dat niet voor zover ik weet.

> Tweede fout is dat als eth0 op dhp staat en dus automatische ip
> krijgt, ik hem niet down (tenminste.... niet definitief, maar voor 3
> seconden) krijgt met ifconfig eth0 down

Dat doet Network Manager, daar is het voor bedoeld.

> Waarom worden zulke grove fouten niet verbeterd ?

Je hebt het over problemen met network manager, er zijn veel mensen met
kritiek op dat programma. Gooi het eraf als het je niet bevalt. Er zijn
alternatieven ("wicd" zit in backports) maar waarschijnlijk kun je
gewoon prima zonder.

Vooral voor laptops en WLAN's vind ik het echter best wel praktisch.

> Ik heb er geen
> lekker gevoel bij en kom steeds meer fouten tegen bij verschillende
> distributies. Geen kleine fouten, maar echt dit soort grove fouten !

Wellicht een goed idee om hier af en toe vragen te stellen. Wellicht
zijn het niet echt fouten, maar vind je een bepaald programma gewoon
niet prettig en is er een alternatief.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--