Re: Mpeg4 knippen, plakken, streamen

Hallo,

> Ik heb wat video opnames gemaakt met mijn Nokia mobieltje, deze hebben
> als extentie .mp4, dus het is vast mpeg4.

mp4 is het container-formaat (net als bijv. avi of mkv). De video die
erin zit, is waarschijnlijk H.264, een veel gebruikt formaat. En de audio...

> Hierin wil ik graag wat
> knippen en misschien plakken, hoe kan zoiets het beste?  Het handigste
> is een programma wat in Debian stable zit, maar eventueel kan ik het ook
> op mijn oude laptopje met Squeeze doen.

Kijk eens op
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_editing_software#Non-linear_video_editing_software
voor een lijstje met mogelijke software. Helaas heb ik zelf nog geen
ervaring met Linux-software, ik doe mijn editing (nog) in Adobe Premiere...

> Verder wil ik ze graag streamend aan de buitenwereld laten zien via mijn
> webserver in een veelgebruikt formaat (Theora en WebM vind ik nog te
> lastig voor de doelgroep). Hoe doe ik dit het beste?

Het makkelijkste is om je eindresultaat te encoden in een formaat dat
gesnapt wordt door Flash (H.264 is een goede kandidaat, maar er zijn
meer mogelijkheden) en dan een Flash-player op je website te zetten.

JW Player [1] en FlowPlayer [2] zijn volgens mij de meest gebruikte.
Beide zijn onder bepaalde voorwaarden gratis te gebruiken.

Voor het encoden naar H.264 heb je alleen (lib)x264 nodig, en dat zit
niet in Debian. Het is beschikbaar op Debian Multimedia [3]. Er bestaat
geen andere open-source H.264 encoder voor Linux.

Als je filmpjes wat langer zijn (dat het downloaden ervan langer duurt
dan een orde van seconden), en je wilt de mogelijkheid hebben om te
skippen naar video die nog niet gedownload is, dan zou je Apache (ervan
uitgaande dat dat je webserver is) kunnen uitrusten met een H.264 (mp4)
streaming module [4]. Die zit ook niet in Debian, maar zie [5] voor een
mogelijkheid.

[1] http://www.longtailvideo.com/players/jw-flv-player/
[2] http://flowplayer.org/
[3] http://www.debian-multimedia.org/