Smart error

Hi Allemaal,

[Hopelijk is dit niet teveel OT]

Ik heb een disk die een smart error geeft (met smartmontools onder Debian Lenny), maar ik kan geen helder antwoord bij elkaar googlen op de vraag of dit nu erg is ja/nee en hoe ik er eventueel wat aan kan doen.

De disk geeft met smartctl -A een Current_Pending_Sector count van 1. Dat lijkt niet veel, maar ik vind berichten die aangeven dat dit het begin van het einde voor deze disk zou zijn. Ik had oorspronkelijk ook een Offline_Uncorrectable count van 1, maar die staat nu na enige tijd op 0.

In de Bad blocks howto van smartmontools (http://smartmontools.sourceforge.net/badblockhowto.html) wordt iets gedaan aan een dergelijke situatie, maar daar is de Offline_Uncorrectable count 1 en bovenal, smartctl -l selftest geeft daar een LBA_of_first_error aan,  en die waarde is nodig om de aanpak in de howto toe te kunnen passen. Bij mij geeft die test helemaal geen error. Het lijkt erop dat de disk de sector zelf gecorrigeerd heeft. Dat zou ik echter graag zeker weten. Een aanvullend probleem is dat die howto uitgaat van een separate disk met een partition table, terwijl mijn disk als raw-device in een md raidset zit.

Heeft iemand inzicht in de ernst van deze meldingen en/of een link naar meer goede info over de betekenis van deze meldingen en de juiste aanpak?

Groet,

Peter