Printer werkt niet meer na upgrade

Na de laatste aptitude full-upgrade van mijn debian testing systeem
krijg ik geen printjes meer uit mijn Samsung ML-2010 laserprinter.
Mijn hp psc120 all-in-one werkt nog wel. Beide printers zijn
aangesloten met USB. Ze worden ook allebei correct herkend bij het
booten van de pc.
Na een lpr van een printbestand verdwijnt dit wel gewoon uit het
overzicht van de printerqueue (alsof de print gelukt is), maar er komt
niets uit de printer. Het online-lampje van de printer gaat ook niet
knipperen als indicatie dat er data binnenkomt.

Dit is de melding die ik van CUPS (localhost:631) krijg:
"/usr/lib/cups/backend/hal failed"

Na package hal-cups-utils verwijderd te hebben en direct
usb:/dev/usb/lp0 als printerdevice geconfigureerd te hebben, kreeg ik:
"/usr/lib/cups/backend/usb failed"

Deze file heeft als permissies:
-r-xr--r-- 2 root root 38180 apr  9 19:02 /usr/lib/cups/backend/usb

chmod a+x /usr/lib/cups/backend/usb
gevolgd door opnieuw een afdruk maken levert dezelfde foutmelding
(geen effect dus).

Ik heb "debug" aangezet in de cups-config, wat me een overvloed aan
informatie oplevert (ruim 5500 regels per print-job), waaronder,
ergens aan het begin (ca. regel 50)
[Job 3317] /usr/lib/cups/backend/usb: Permission denied
PID 1383 (/usr/lib/cups/backend/usb) stopped with status 22!

maar daarna gaan de messages wel gewoon door:
[Job 3317] SpliX SpliX filter V. 2.0.0 by Aurélien Croc (AP²C)
[Job 3317] SpliX More information at: http://splix.ap2c.org
... (ca. 5500 overgeslagen)
[Job 3317] cupsWidth = 4779, cupsHeight = 6767, cupsBytesPerLine = 598
[Job 3317] End of messages
[Job 3317] printer-state=3(idle)
[Job 3317] printer-state-message="Processing page 3..."
[Job 3317] printer-state-reasons=none
[Job 3317] Unloading...

Wat heb ik al gedaan:
Printer in cups verwijderd en opnieuw aangemaakt => geen effect.

aptitude reinstall linux-image-2.6-686 cups splix
=> geen effect, zelfde foutmelding in cups "/usr/lib/cups/backend/usb failed"

Downgrade van linux-image-2.6-686 van 2.6.32+27 naar 2.6.26+17 => geen effect
Downgrade van cups van 1.4.3-1 naar 1.3.8-1+lenny8 => geen effect
(behalve dat de layout van de webinterface van cups weer van wit naar
bruin gaat).
Downgrade van splix (splix is de Samsung printerdriver) van 2.0.0-2.1
naar 1.0.1-1.2 => geen effect

(Deze packages weer up-to-date gemaakt => geen effect.)

N.B. uiteraard steeds met een herstart van cupsd.

HP-printer losgekoppeld => geen effect.

Iemand nog een goed idee wat ik nu kan doen om dit probleem op te
lossen en de printer weer aan het werk te krijgen?

Vriendelijke groeten,
Arjen Bax