Re: Overgang naar dependency-based booting

On Sunday 30 May 2010 23:58:03 Sjoerd Hiemstra wrote:
> Maar wat zijn in vredesnaam LSB tags en overrides? Ik heb daar de
> ballen verstand van. Is dat iets wat je zelf kunt corrigeren? Of komt
> dat vanzelf een keer goed?

Hieronder zie je het relevante deel (LSB header) van een init-script dat ik voor subversion heb
gemaakt.
Het cruciale is de "### BEGIN INIT INFO" en de "### END INIT INFO" want die geven het begin en het
eind van de LSB header aan.
Daarnaast moet je elke regel met een hash (#) beginnen. Normaal betekend het commentaar, maar in dit
geval dus eigenlijk niet.

cat /etc/init.d/svn
#!/bin/bash
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          svnserve
# Required-Start:    $local_fs $network
# Required-Stop:     $local_fs $network
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Subversion
### END INIT INFO

Dus ja, je zou het zelf kunnen corrigeren, maar ik zou het niet doen (in jouw geval). Beter kan je
een bug indienen bij het bijbehorende package (als het nog niet gedaan is). Voor zover ik weet is
dependency based booting een release goal voor squeeze.

Het doel is om de 'willekeurige' volgorde van de init scripts te vervangen door een logische
volgorde. Dus niet 'S25libdevmapper1.02' waar de S25 de volgorde bepaald, maar mbv required-start en
required-stop velden wordt aangegeven wat gestart/gestopt moet zijn voordat het betreffende init
script gestart/gestopt wordt. Anders gezegd geef je in het init script aan wat de dependencies zijn
van het betreffende init script.

Dependency booting is overigens wel heel erg cool: super snelle boot time (gaat nu parallel ipv
sequentieel).

Groet,
  Diederik