Re: X geeft zwart scherm (ATI Radeon)

Net even geupgrade naar Squeeze (met 2.6.23 kernel).
Als ik Debian normaal boot, wordt er echter niet gepoogd X automatisch op te starten.
Ik krijg een single-user-achtig login prompt.
Ik probeer de desktop manager te starten:

/etc/init.d/gdm start

...maar er gebeurt niks, dus probeer ik:

startx

Dan krijg ik een zwart scherm, er is geen volledige freeze (kan wel gewoon nog ctrl+alt+fx etc doen)

xorg.log geeft de volgende radeon melding: (EE) RADEON(0): Acceleration initialization failed (deze error kreeg ik trouwens ook bij lenny, maar x startte toen wel goed op)

Debian probeert dus wel radeon te gebruiken (ik neem aan dat radeon ipv radeonhd ook zou moeten werken).
Na het installeren van de 'linux-firmware' package verdwijnt de radeon error, en lijkt het of het X scherm iets lichter is geworden (nog steeds donker).

Ik krijg nog wel wat andere errors, maar ik denk niet dat die relevant zijn voor de output van X op het scherm (http://pastebin.com/xerddt3N).

De volgende stap is denk ik te kijken of de radeon driver van unstable misschien werkt? Of een nog nieuwere kernel versie proberen...

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Met vriendelijke groeten,
Tijmen van der Burgt

2010/5/11 Paul van der Vlis <paul@vandervlis.nl>
Tijmen van der Burgt schreef:

> 2010/5/9 Huub Reuver <h_reuver@mantell.xs4all.nl
> <mailto:h_reuver@mantell.xs4all.nl>>

>     Welke kernelversie heb je nu?
>     linux-2.6.33.3?
>

> 2.6.26-2-686

Ik denk dat je beter naar Squeeze met een 2.6.32 kernel kunt gaan,
tenzij je de binairy driver wilt gebruiken.

Ha, dit is wat je wilt weten denk ik:
http://cgit.freedesktop.org/xorg/driver/xf86-video-radeonhd/plain/README
Het lijkt erop dat je chipset ondersteund wordt in de radeonhd driver.

> Binary drivers? Ik heb alleen de packages die in de vorige mail
> beschreven staan, geinstalleerd.

Je schreef over fglrx, dat is de binary driver van ATI/AMD,
waarschijnlijk heb je die uit debian-nonfree gehaald.

Ik zou het met opensource drivers proberen te doen (radeonhd). Maar
daarvoor heb je een vrij nieuw kernel nodig (2.6.32) en het is dus
allemaal vrij nieuw. Voor Lenny is er wel een 2.6.32 kernel in
backports, maar volgens mij is de versie van de radeonhd driver te oud.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/