"hoi, ik ben er" in een IP netwerk

Samenvatting: Welke nodes zijn er in het IP netwerk

Hallo,

Een van de goede dingen van een IP netwerk,
is dat het rustig is er niets te vertellen is.

Er netwerken waar altijd wat geroepen wordt.

Nu zoek ik iets wat daar een mix van is.

Wat ik wil, is weten welke nodes er in het IP netwerk zijn.

Ik heb wel wat idee"en, maar dan beperk ik zelf met mijn eigen ideeen.
Deze posting naar een groep mensen zou nieuwe ideeen op kunnen leveren.

Mijn ideeen:
1: Op alle devices "samba" installeren. SMB is een luidruchtig protocol,
alle devices roepen dat ze er zijn.
2: SNMP deamons installeren.
3: DHCP server bevragen wat er uitgedeeld is.

Nadelen daarvan:
1: Zwaar overkill, er is geen SMB nodig.
2: SNMP zou kunnen, ik heb geen idee hoe zwaar een SNMP management host is.
3: DHCP leases worden bewaart voor een volgende keer dat de node er is,
ookal gaat ie nooit meer terug komen.

Enfin,
toen was het open vraag E-mailtje klaar.

Nu een minder open vraag:
 Wat is jullie favoriete ARP watch tool?

Gegroet