Re: Probleem met nieuw XS4all UMTS modem

Scheveneels Andy schreef:
> Beste,
>
> Ik heb de E1552 van Huawei en onder Lenny kreeg ik hem niet aan het
> werk. Nu draai ik Ubuntu Karmic tot mijn adsl aangesloten is, maar ook
> hier werkt het ook vrij onstabiel (net als Ubuntu), 't is te zeggen,
> dikwijls meerdere malen connectie maken via Network Manager vooraleer ik
> ook daadwerkelijk een connectie heb. Nochtans krijg ik meteen een
> ipadres toegewezen en de melding van Network Manager dat er connectie
> is, maar surfen, mailen via pop/imap of een ftp connectie opzetten lukt
> niet.

Ik krijg ook IP toegewezen, en ik kan meestal pingen naar servers op
internet. Na enige tijd wordt het lampje dan groen (teken dat hij
geswitcht is naar GRPS) en dan valt hij vaak helemaal weg.

> Als ik de modem remount heb ik dikwijls wel van de eerste keer een
> connectie, zo niet dan moet ik rebooten.

Het modem bestaat uit een modem wat aangesproken wordt door usbserial en
een fake CDrom-drive. Als je remount dan wijzig je volgens mij niets aan
het modem maar alleen wat aan die CDrom-drive met Windows/Mac software.
Wat bij mij beter helpt bij instabiliteit is het modem eruit trekken en
hem er weer insteken.

Bedankt voor je reaktie, ik vraag me toch af wat er aan de hand is bij
zo'n instabiele verbinding. De aansturing van die modems lijkt vrij
generiek (AT commando's naar een ttyUSBx device) en daarom vind ik het
vreemd dat het bij het ene modem wel, en bij het andere modem niet
stabiel functioneert.

Overigens vind ik meer over de E1552 als ik zoek bij Google, misschien
zijn de problemen hetzelfde. Ik zie dat ze daar de option driver
verwijderen en de usbserial driver met opties laden. Hier bijvoorbeeld:
http://www.blah-blah.ch/Mra/HuaweiUmts
(welliswaar voor weer een ander type)

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.