Re: Zomaar root, zonder paswoord

Paul van der Vlis schreef:
> Hallo,
>
> Het valt me op dat ik in Lenny met "toepassingen | hulpmiddelen |
> terminal als root" root kan worden zonder paswoord in te tikken.
>
> Ik kan ook pakketten installeren met Synaptic zonder paswoord.
>
> Dit lijkt me ongewenst, en in elk geval wil ik het kunnen controleren.
>
> Ik heb geprobeerd de instellingen van gksu te wijzigen met gconf-editor,
> maar dat lijkt zo in eerste instantie geen effect te hebben.
>
> Wie weet meer?

Het blijkt dat als je een applicatie zoals Synaptic start en het
paswoord ingeeft, de default instelling "wachtwoord onthouden voor deze
sessie" is. Hij onthoud dan het paswoord, en ook andere applicaties
zoals de root-terminal maken gebruik van dat opgeslagen paswoord.

Blijkbaar had ik het paswoord al eens ingegeven bij Synaptic, niet goed
opgelet, en was het paswoord onthouden. Mijn verbazing was vooral groot
toen in de root-shell opstartte, een programma wat ik nooit gebruik, en
er niet om een paswoord gevraagd werd.

Na uitloggen en weer inloggen wordt wel opnieuw om een paswoord gevraagd.

Bij mij duren sessies vaak weken, omdat ik mijn PC niet uitzet.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/