Re: posixAccount als default instellen

Hoi Roland,

Als ik slapadd -v -l /etc/ldap/schema/nis.ldif uitvoer dan krijg ik de melding:

- slapadd: line 1: database (dc=myndc,dc=hier) not configured to hold "cn=nis,cn=schema,cn=config"

dus heb ik in nis.ldif dit :

dn: cn=nis,cn=schema,cn=config
objectClass: olcschemaConfig
cn: nis

aangepast naar:

dn: dc=linux,dc=eu
objectClass: dcObject

En dan krijg ik de voglende melding:

- slapadd: dn="dc=myndc,dc=hier" (line=1): (65) no structural object class provided

Die aanpassing is niet de bedoeling. Het gaat hier om het imorteren van een schema in de LDAP configuratie, en de configuratie zit altijd onder 'cn=config' (hardcoded). Schema's zitten onder 'cn=schema, cn=config'. Je moet de nis.ldif file dus laten zoals-ie is.

Zie http://www.zytrax.com/books/ldap/ch6/slapd-config.html voor meer info over het gebruik van OpenLDAP met cn=config.

    Hoe zet je dat in LDAP? Met welke tool/programma?

Wat bedoel je? Mijn gebruikers maak ik aan via Webmin die geconfigureerd is met ldap (werkt als een zonnetje) of via phpldapadmin, dat is een web-management tooltje voor het beheren/wijzigen en aanmaken werk in LDAP.

In phpLDAPadmin kun je volgens mij templates aanmaken. In zo'n template voeg je dan objectClass=posixAccount toe, en zorg je, dat je gebruik maakt van het template als je users toevoegt.

Groeten,
Martijn.