Re: diffutils verwijderen?

On Tue, Dec 08, 2009 at 01:53:15PM +0100, Paul van der Vlis wrote:
> [...]

Dat verbaasde me eerst. Inderdaad is diffutils niet meer aanwezig in
stable, maar het heeft vroeger wel nog bestaan. Dat moet etch of eerder
geweest zijn.

> Klopt.

> Het gaat om een machine die van Sarge geupgraded is naar Etch, en van
> daar naar Lenny. Testing/sid kent hij dus helemaal niet, en het is raar
> dat dit pakket ueberhaubt geinstalleerd is.
>
> Maar er is ooit een pakket uit testing op geinstalleerd, misschien heeft
> dat deze diffutils "meegenomen".

Dependencies op packages in Essential zijn niet nodig, net omdat ze
altijd aanwezig zijn omdat je ze niet hoort te verwijderen.

Tenzij er een bepaalde versie is die een package minimaal nodig heeft;
in dat geval is een dependency wel nodig, en dat zou inderdaad kunnen
verklaren wat er gebeurd is.

Welk package was het exact dat je vanuit testing geïnstalleerd had?

Ook is het mogelijk dat je het oude pakket 'diffutils' geïnstalleerd had
staan, wat dan -omdat het in stable niet meer zit, en daardoor daar dus
geen hogere versie kon krijgen- bij het toevoegen van een
sources.list-item voor testing, geüpgraded geworden is naar de versie in
squeeze.

> Inderdaad, het pakket heeft een andere naam gekregen.

> "aptitude show diffutils" zegt dat het versie 1:2.8.1-18 is.
> Iets nieuwer dus  (wat is die "1:" toch).

Da's een 'epoch'. Als je de details wilt weten, die staan in
/usr/share/doc/debian-policy/policy.*.gz, hoofdstuk 5.6.12.

Short story: je mag die gewoon negeren, het relevante deel van de
versienummer begint na de eerste dubbele punt, als die aanwezig is.

> Daarnaast is ook "diff" geinstalleerd.  Het lijkt me dus eigenlijk dat
> ik diffutils toch wel kan verwijderen.

Best niet zomaar doen.

diffutils heeft dit in z'n control file staan:

Replaces: diff

Dat wil zeggen dat 'diffutils' bestanden uit 'diff' heeft overschreven
bij de installatie. Als je vervolgens 'diffutils' van je systeem haalt,
dan worden die niet zomaar teruggezet, en zit je dus zonder 'diff' op je
systeem. Vermits diff gebruikt wordt bij conffile handling, kan dat tot
gevolg hebben dat je geen pakketten op je systeem meer kunt installeren.

Het moet normaliter wel mogelijk zijn om diffutils terug te vervangen
door diff mits wat moeilijkdoenerij, als je dat echt wilt, maar het kan
zeker geen kwaad om 'nieuwere' versies van software op je systeem te
hebben -- en dat heeft ook het voordeel dat je *niet* het risico loopt
om je hele systeem om zeep te helpen.

> Dit is dus blijkbaar een van die 0.0001 gevallen.

Nee, toch niet.

--
The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is