Re: DVD's afspelen

Op donderdag 15-10-2009 om 18:36 uur [tijdzone +0200], schreef Sjoerd
Hardeman:
> Onder de thuiskopiewet is het je namelijk toegestaan een kopie van
> films en muziek voor eigen gebruik te maken, en encryptie ontneemt je
> die mogelijkheid.

Bij mijn weten is de thuiskopie geen "afdwingbaar recht", maar eerder
een "gunst".

Aan de andere kant dienen de bijdragen voor de thuiskopie (de CD-taks,
zoals die gemeenzaam vaak genoemd wordt) uiteraard wel realistisch te
zijn t.o.v. van het aantal DVD's dat gekopieerd kunnen worden onder de
thuiskopie-wetgeving (die bijdragen dienen immers als compensatie voor
de gunst van de thuiskopie, en zijn geen vergoeding of boete voor
ongeoorloofde kopieën, zoals bijvoorbeeld het breken van een
kopieerbeveiliging of het op een andere manier maken van een illegale
kopie).

Anders gezegd: van zodra alle media beveiligd zijn met encryptie zou de
vergoeding op lege CD's, DVD's en andere beschrijfbare media afgeschaft
moeten worden, aangezien er dan (legaal) geen thuiskopie meer mogelijk
is onder de huidige wetgeving.  Het is op dat moment aan het gerecht om
eventuele overtredingen door individuen of misdaadbenden te bestraffen;
collectieve straffen zonder bewijs van een misdrijf/misdaad zijn immers
illegaal.

PS: ik ben ook geen jurist, maar dit lijkt me toch wel wat de wetgeving
ongeveer zegt.  ;-)

--
Jan Claeys