Re: Processen actief na uitloggen Gnome

Matijs van Zuijlen schreef:

> Ja, dit is heel gebruikelijk. Het zijn (meestal) server-achtige processen.

> Hier heb ik geen ervaring mee.

> Ja dus. Ik zie het vooral als ik weer eens uitlog na een upgrade, als ik de
> nieuwe versies van de programma's en libraries wil laden. Ik schiet die
> overgebleven processen dan gewoon af, maar dat is voor het NFS-probleem dan weer
> geen oplossing.
>
> Op http://projects.gnome.org/gconf/ staat een en ander over dit probleem. Het
> komt er op neer dat gconfd locks maakt om te zorgen dat er maar een van draait.

Op zich heb ik daar natuurlijk geen problemen mee, maar ik zie geen
redenen om deze processen te laten draaien als de gebruiker is uitgelogt
en niets meer heeft draaien.

Het lijkt er echter op, dat sommige programma's niet altijd netjes
sluiten en dat daardoor ook de serverprocessen blijven draaien,
firefox-bin is een voorbeeld.

> [...]
> uitlogt. Gelukkig staat er ook dit:
>
> How do I log in from two machines at once?
>
> You can only have one gconfd accessing a given configuration source at the same
> time. This means you need to share the same gconfd between the two machines.
>
> This Just Works, with two common catches:
>
>     * You have a firewall between the machines.
>     * For security reasons, remote CORBA connections are normally disabled by
> default.
>
> To enable remote CORBA connections, add the line "ORBIIOPIPv4=1" to /etc/orbitrc
> and then restart gconfd using gconftool-2 --shutdown.

Ter info:

Het probleem is 'opgelost' (overigens niet door mij) door vanuit
/etc/gdm/PostSession/Default een script aan te roepen wat processen
killt die soms problemen geven. Een extra file toevoegen in de directory
/etc/gdm/PostSession/ bleek overigens niet te werken.