Re: Fatclient via netboot setup

On Mon, Sep 21, 2009 at 11:18:11AM +0200, Paul van der Vlis wrote:

> Tenzij je wel programma's gaat installeren, dat schijnt te kunnen.

> Ik wou immers ook geen light X-client.

> Het is wat raar dat je een thin-client-systeem oplossing gebruikt om een
> fat-client te maken. Maar waarom niet.

Dit is niet zo raar. Hoe denk je dat thin-clients begonnen zijn?
In elk geval heb ik ermee geëxperimenteerd in dezelfde tijd dat ik een
oude DEC X-terminal gebruikte, die alleen een zwart-wit scherm had.

De andere pc (een 386) had destijds wel een kleurenscherm.

> Overigens heb ik het idee dat ik bezig ben met dingen die niemand anders
> zo doet, en dat is niet altijd handig. Daarom ben ik ook wat aan het
> kijken naar fat-clients die je automatisch installeert op de locale
> harddisk via netboot. Dat schijnt namelijk wel door anderen te worden
> gebruikt.

Het kan zijn dat thin-clients intussen zijn uitgegroeid tot fat-clients.
Tijdens de start was echter het idee het (her)gebruiken van oude pc's.
Tegenwoordig voor het afspelen van filmpjes (dvd, divx en de mega avi
formaten) heb je meer nodig dan een oude pc. Maar met een krachtige
pc werkt dat ook diskless over een intern netwerk.

Met de introductie van de Epia's zag je een hele opleving van diskless
clients, soms met nfsroot, soms met een image in ramdisk.

Zoals gezegd gebruik ik geen diskless pc's meer. Dus ik ben niet op de
hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver