Re: Fatclient via netboot setup

Wouter Verhelst schreef:

> Misschien wil je even uitleggen wat je verstaat onder 'fatclient via
> netboot'. De standaard definitie van 'fat client' is immers dat de
> clients net wél een lokale harde schijf hebben, waar je blijkbaar niet
> naar op zoek bent... dus zoek je geen fat client, maar een thin client
> ;-)

Ik bedoel een client waarbij de programma's die je op de client draait,
ook de processor op de client belasten.

> NFS werkt, maar is vrij traag. Het is dikwijls sneller om via NBD te
> werken.  Da's ook de setup die de mensen van LTSP gebruiken, en (dus) de
> 80.000 machines in scholen in Extramadura (spanje).

Bedoel je met NBD "network block device" ?

> Het probleem bij NFS is dat je voor elke soort access (stat(), open(),
> move(), sync(), ...) naar de server moet gaan. Bij NBD is dat niet
> nodig; voor stat() lees je de inode in, voor open() en move() werk je
> uit cache, en voor sync() schrijf je weer naar de server. Da's uiteraard
> veel sneller.

Dat zou inderdaad goed kunnen.

> Probleem van NBD is wel dat je niet met meerdere clients tegelijkertijd
> naar dezelfde shared filesystem kunt schrijven. Dat is op te lossen op
> dezelfde manier als met een live-CD: mount / met iets unionfs-achtigs op
> een ramdisk en de (read-only) NBD export. /home kan je dan bijvoorbeeld
> mounten via NFS, enzo.

Klinkt bruikbaar.

> Je kunt dit manueel doen, maar dan ben je wel even bezig. Makkelijker is
> waarschijnlijk om gewoon LTSP te gebruiken; dat zit mooi in Debian, en
> is gedocumenteerd op http://www.ltsp.org/

Ik ben bang dat LTSP niet doet wat ik wil, alles draait daar immers op
de server en ik wil alles op de client draaien. LTSP ken ik niet goed,
maar ik denk dat b.v. het afspelen van fullscreen flash geen onverdeeld
succes zal zijn.

Maar misschien zijn ideeën uit LTSP wel heel goed bruikbaar.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/