Re: Proposed updates

On Tue, Sep 15, 2009 at 04:04:13PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Ik kwam onlangs weer eens de term "proposed-updates" tegen en besloot
> toch eens te gaan kijken wat dit precies is. Het blijken verbeteringen
> te zijn in pointreleases:
> http://www.debian.org/releases/stable/errata#pointrelease

Neen. Proposed-updates is een deel in het archive met _voorgestelde_
updates voor point releases (vandaar ook de naam). Updates voor stable
komen niet zomaar in stable; ze gaan eerst naar proposed-updates. Pas
als de release manager de updates goedkeurt, gaan ze in de eerstvolgende
point release.

> Nu had ik nooit een regel met iets als dit in mijn sources.list:
> deb http://ftp.nl.debian.org/debian lenny-proposed-updates main contrib
>
> Dat heb ik nu toch maar even gedaan, en er worden enkele packages (alle
> met "mysql" in de naam) voorgesteld om te installeren.
> Ik zie hier echter veel meer packages:
> http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/lenny-proposed-updates/

In proposed-updates komen ook security-updates (die je waarschijnlijk al
op je systeem hebt staan, vandaar dat ze niet bij een update
verschijnen), omdat ook security-updates naar een point release moeten
gaan.

> Komt dat misschien omdat ik altijd "dist-upgrade" gebruikt in apt en
> aptitude, is dat hetzelfde als die proposed-updates gebruiken?

Nee, dist-upgrade is gewoon een ander algoritme om te kiezen welke
pakketten geïnstalleerd en/of verwijderd worden, da's al. De set van
packages waaruit gekozen kan worden blijft echter gelijk.

> Maar waarom dan die extra mysql packages?
>
> Verder denk ik dat ik niet de enige ben die geen proposed-updates
> gebruikt in zijn sources.list. Als er nu security-updates komen, zijn
> die dan voor de proposed-updates versie of voor de gewone versie van een
> pakket?

Voor allebei :-)

Tests op packages in proposed-updates zijn natuurlijk altijd welkom,
maar je moet daar toch wel voorzichtig in zijn -- doe dat bijvoorbeeld
niet op een server in een datacenter waar het een dag kost om een
probleem op te lossen, ofzo.

--
The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is