Re: Wel of geen swap? (was Re: Anonimiseren webapp)

Op zaterdag 12-09-2009 om 12:32 uur [tijdzone +0200], schreef Eric
Meijer:
> Ik heb een programma dat tamelijk random door een grote dataset
> heenloopt.  Als je dan 6GB ram hebt en 2GB swap, en het programma gaat
> 6.5GB echt /gebruiken/, dan is het wel helemaal over met de snelheid.
> CPU gebruik duikelt dan van 100% naar 2% of zoiets, het wacht
> voortdurend op de harde schijf.  Swap werkt alleen voor geheugen dat
> langere tijd niet wordt gebruikt.

Logisch, maar dat betekent waarschijnlijk dat het programma dat je
gebruikt slecht geschreven is voor deze situatie; als je meer data nodig
hebt dan er in je RAM past (of als je kan vermoeden dat dat soms zo is),
gebruik je best 'mmap' of zo.

> Verder heb ik de ervaring gehad dat dit programma direct crashte op
> het moment dat het meer geheugen probeerde te gebruiken dan ik ram
> had.  Ik was enigszins verbaasd dat er geen swap werd gebruikt en
> ontdekte dat sinds mijn laatste hard disk upgrade twee maanden
> daarvoor er geen swap in het systeem geconfigureerd was.  Tot dan toe
> geen probleem dus.

Programma's die crashen ipv een foutmelding geven als het geheugen op is
is ook een bug natuurlijk, al is het vaak moeilijk dat te voorkomen.  ;)

--
Jan Claeys