Re: Wel of geen swap? (was Re: Anonimiseren webapp)

Op vrijdag 11-09-2009 om 14:20 uur [tijdzone +0200], schreef Paul van
der Vlis:
Als ik het artikel vluchtig doorlees, dan is mijn indruk dat het voor
de stabiliteit en snelheid van een systeem niet uitmaakt of je nu een
machine hebt met 6G ram en 2G swap, of een machine met 8G ram.

Er wordt wel gezegd dat swap de boel stabieler maakt, maar hij gaat er
wel van uit dat die swap er dan bij komt.
Twee ervaringen:

Ik heb een programma dat tamelijk random door een grote dataset heenloopt. Als je dan 6GB ram hebt en 2GB swap, en het programma gaat 6.5GB echt /gebruiken/, dan is het wel helemaal over met de snelheid. CPU gebruik duikelt dan van 100% naar 2% of zoiets, het wacht voortdurend op de harde schijf. Swap werkt alleen voor geheugen dat langere tijd niet wordt gebruikt.

Verder heb ik de ervaring gehad dat dit programma direct crashte op het moment dat het meer geheugen probeerde te gebruiken dan ik ram had. Ik was enigszins verbaasd dat er geen swap werd gebruikt en ontdekte dat sinds mijn laatste hard disk upgrade twee maanden daarvoor er geen swap in het systeem geconfigureerd was. Tot dan toe geen probleem dus.

Mijn conclusie is dat swap niet echt nodig is. Het kan natuurlijk wel plaats bieden aan geheugenlekken, en het zorgt voor een soort van zachte buffer wanneer je over de capaciteit van je ram heengaat.

Eric Meijer