Re: verschil in weergave

Geert Stappers schreef:

> Dat zou ik anders gedaan hebben:

Uiteraard is dit bij mij ook geen gebruikelijke manier.

> * op de "goede machine" opvragen welke packages de directory /usr/share/fonts leveren
>
>    dpkg -S /usr/share/fonts

Dit commando kende ik zo niet. Heel bruikbaar!

> * die output oppoetsen
>
>    dpkg -S /usr/share/fonts | awk -F: '{print $1 }' | tr -d ,

Handig, zo leer je nog wat.

Na hier wat mee gespeeld te hebben heb ik wat pakketten gereinstalleerd.
Daarbij valt op dat ik steeds meldingen krijg als:
warning: /usr/lib/X11/fonts/75dpi does not exist or is not a directory
warning: /usr/lib/X11/fonts/misc does not exist or is not a directory
warning: /usr/lib/X11/fonts/Type1 does not exist or is not a directory

En als ik die directories dan maar aanmaak, dan zijn ze na een volgende
reinstall weer verdwenen en krijg ik dezelfde foutmeldingen.

Raar, raar, deze machine lijkt een puinhoop.
Misschien moet hij maar opnieuw geinstalleerd worden.

> * op de "andere machine" die packages ook installeren

Punt is echter, dat ik die fonts niet alleen uit packages heb
geinstalleerd. Ik heb zelf TTF-fonts in die directories gezet.

Uiteraard had ik dat beter in /usr/local/share/fonts kunnen doen, maar
toen ik dit lang geleden heb gedaan, wist ik dat nog niet.

> Okay, dat klinkt al beter als "Ik heb /etc/X11/xorg.conf gekopieerd!" :-/
>
> Tussen de regels lees ik overigens "er is verschil in video hardware"

Klopt.

> En is het voor beide machnies NFS? ( Of is het voor de ene een local
> disc en de andere wel een remote disc? )

Voor de machine waar het goed gaat, is het de local disk. Voor de
machine waar het niet goed gaat, een NFS share.

> Voor mij is het nog niet duidelijk dat er een _font_ probleem is.

Wat opvalt is dat in websites verkeerde fonts gebruikt worden, verder
valt op dat een zelfgemaakte python applicatie een ander lettertype
gebruikt.  En in OpenOffice is een bepaald font (Tahoma) niet aanwezig,
terwijl het op de andere machine wel staat.

> Wat zou helpen om het probleem te omschrijven,
> is een screenshot van beide machines.

Dat is wat lastig, de machines staan ver weg.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/