Re: Default antwoorden naar lijst

Paul van der Vlis wrote:
> Maar als je op een bericht uit deze groep wilt antwoorden, en je drukt
> op "beantwoorden" in je mailclient, dan krijg je de auteur, en als je
> "alleen beantwoorden" doet, zowel de groep als de auteur.
> Er is dus geen eenvoudige manier om alleen naar de groep te antwoorden
> zonder met de hand de geadresseerden te editten.

Dat is zeer afhankelijk van de mail client die je gebruikt. kmail
bijvoorbeeld doet het automatisch goed!

In principe is het voor een mail client niet zo moeilijk om o.b.v. de
headers te bepalen of een mail van een lijst afkomstig is of niet.

Het probleem is met name dat verschillende lijsten verschillend beleid
hebben: sommige willen wel CCs (bijv: linux kernel lijsten), andere juist
niet (zoals Debian). Verschillende Mail clients kunnen of het een of het
ander als default geïmplementeerd hebben...

Zoals gezegd, kmail zal per default automatisch alleen naar de lijst
antwoorden. Je moet daar "allen beantwoorden" kiezen om ook CCs te
krijgen. (En IMO is dat de meest logische en zinnige functionaliteit.)
Maar sommige mail clients (b.v. mutt) hebben een afzonderlijke
optie "beantwoord naar lijst" die moet worden gebruikt als CCs niet
gewenst zijn.

Mogelijk dat je mail client ook geconfigureerd kan worden om wel of geen
CCs te sturen.

> In eerste instantie dacht ik dat dit een default zou zijn op alle Debian
> mailinglists, maar dat blijkt niet zo te zijn, want ik zag dat
> debian-live een default naar de lijst heeft.

Voor zover ik weet is dat dan een uitzondering. En IMO is het gezien het
bovenstaande ook niet nodig.

Frans