Re: Mozilla producten en Debian

On Fri, Aug 14, 2009 at 11:58:47AM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,

Dag Paul,

> Ik heb de indruk dat binnen Debian de Mozilla producten wat
> stiefmoederlijk behandeld worden

Ik raad je aan om dit concreet te maken en individuele problemen te melden in
het bug tracking system.

> sinds de problemen omtrend de
> rebranding [1], en ik vraag me af of ik voor de toekomst (Squize) beter
> kan overschakelen op alternatieven.
>
> Wat ik bijvoorbeeld zie is dat er in de release notes speciale
> uitzonderingen staan over Mozilla producten voor wat betreft security
> support [2] en in de praktijk vervalt de security support op Mozilla
> producten al vrij snel na het verschijnen van een nieuwe versie. [3] [4]

Zie hoger, bug tracking system, of voel je vrij om de package maintainers
hierover aan te spreken.  Misschien is het een kwestie van perceptie ?

> Voor mij is dit eigenlijk niet werkbaar, in de praktijk werken sommige
> van mijn klanten nu met een browser en een e-mail programma zonder
> security support. Ahum.

Misschien kan je zelf helpen bij de security support van de producten waarmee
je klanten werken ?

> Eerder waren er backports van nieuwe versies van de Mozilla producten,
> nu zie ik die niet meer. (Ik zou me kunnen voorstellen dat een backport
> van de huidige stable het security-probleem zou kunnen oplossen in
> oldstable. Zou een idee kunnen zijn voor Squize.)

Je kan zelf backports maken en uploaden naar lenny-backports.  Dit hoeft niet
noodzakelijk te worden gedaan door de package maintainers.

> Ik weet niet meer zeker hoe het vroeger was, maar ik zie dat Mozilla
> producten nergens defaults zijn op desktops in Debian (ik ken overigens
> niet alle desktops).
>
> Vanwege deze stiefmoederlijke behandeling denk er dus over om over te
> stappen naar o.a. Epiphany en Evolution, maar wel met nogal wat pijn.

Ik gebruik Epiphany en Evolution, en ik ben daar toch tevreden over.
Natuurlijk elke aanpassing vergt wat moeite nietwaar.

> Is er bijvoorbeeld wel een Firebug voor Epiphany? Volgens mij niet.
> Ik kom vast meer van dergelijke problemen tegen.
>
> Wat is jullie mening, overdrijf ik?

Geen idee.

> Weten jullie meer over diskussies binnen Debian over dit thema?

Voel je vrij om een discussie te starten.  Maar wees dan wel bereid om ook zelf
de handen uit de mouwen te steken ; bv helpen bij de security support van de
mozilla-producten.

Regards,

Bart Martens