Re: Installation på Acer Extensa?

Hej Jacob,

Quoting Jacob Sparre Andersen (2014-12-29 22:09:37)
> Er der nogen af jer der kan pege på en god vejledning i at installere
> Debian på en Acer Extensa EX2509-C0YR?
>
> Jeg er kommet så langt at jeg kan starte installationsprogrammet fra
> en USB-pind og vælge sprog og tastatur.
>
> Det næste trin i processen (»Led efter cd-rom drev og montér cd«)
> fejler, og jeg kan heller ikke selv finde filsystemerne på USB-pinden
> fra installationsprogrammets kommandofortolker, så nu er gode råd
> dyre. :-(

Hvilken version af Debian prøver du at få installeret?

Installerer du med UEFI eller BIOS?  På nyere laptops der understøtter
UEFI bør du prøve både med emuleret BIOS og UEFI (sammen med et nyligt
snapshot af installationsrutinen).  Jeg har ikke meget erfaring med det,
men såvidt jeg husker (da jeg testede for 6 måneder siden) fungerer
nogle UEFI laptops kun med UEFI og nogle kun med BIOS emulering.

Hvilken installationsrutine bruger du, og hvordan har du puttet den på
en USB-nøgle?  Modsat Flemming vil jeg foreslå dig først at prøve med
det officielle "netinst" systemaftryk og kopiere det råt over på
USB-nøglen med "cat"-kommandoen¹.

Mvh. Jonas

¹ "dd"-kommandoen kan også bruges, men det er en skrøne at den er bedre,
og muligvis slider den endda hårdere på USB-nøglen, afhængigt af hvilke
options der angives til "dd" kommandoen.

--
 * Jonas Smedegaard - idealist & Internet-arkitekt

 [x] quote me freely  [ ] ask before reusing  [ ] keep private