Re: Apt-get kan ikke finde packages

On Tue, Sep 21, 2010 at 11:32:15PM +0200, Flemming Bjerke wrote:
Jeg var slet ikke klar over at der er noget der hedder arm-arkitektur. Jeg har smækket linux ind på en dns-323 nasserver fordi den forlængst var hacket, og ganske mange tilsynelandende bruger den. Nåh, men jeg må bare se om pakkerne dur i alle tilfælde.

http://wiki.dns323.info/ http://blog.markstahler.ca/2010/01/the-ultimate-dns-323-setup-debian-installation/

Men hvor findes oplysningen om at apt-get skal bruge arm-packages eller i386-packages? Hvad sker der hvis jeg lige midlertidigt snyder og skriver i386? Kan man det?

Nej, du kan ikke "snyde". Du kan ikke stopfodre din PC med C64 programmer, og du kan ikke fodre din strømbesparende NAS-maskine med x86-kode.

Det er en specialitet at du kan afvikle i386 kode på en amd64 maskine. Tilsvarende stunt er lavet med 32bit og 64bit PowerPC. Ellers er normalen at kode ikke kan afvikles på andre end sin agen arkitektur.

x86 er mest udbredt blandt desktop- og server-maskiner. Til ekstremt strømbesparende maskiner som mobiltelefoner er ARM mest populær (i hvertfald i vesten - MIPS bruges også nogle steder - og i Japan er SuperH mest udbredt til dette formål).

...og for at gøre forvirringen komplet er der flere inkompatible varianter af hver arkitektur. Lidt lissom i gamle 80286-dage hvor matematisk coprocessor var et tilkøb, er der forskellige varianter af hukommelses- og vektor-håndtering i ARM-verdenen. Og databussen kan køre big-endian (som PowerPC) eller little-endian (som x86). Det sidste indikeres med betegnelserne armeb/armel (og tilsvarende mips/mipsel).

Velkommen til embedded Linux :-)

 - Jonas

--
 * Jonas Smedegaard - idealist & Internet-arkitekt
 * Tlf.: +45 40843136  Website: http://dr.jones.dk/

 [x] quote me freely  [ ] ask before reusing  [ ] keep private