Printerbugs i debian

Jeg har en gammel Brother hl-720 printer som står i vores sommerhus. Jeg
har sat en debian-klient op på en ældre maskine der kører fantastisk -
bortset fra printeren som jeg bare ikke kan få kontakt med. Hvis jeg
booter fra en kubuntu-cd, fungerer den umiddelbart efter
printeropsætning i kprinter.

Jeg har prøvet at installere alt muligt cups, bsd-cups, osv., osv. Jeg
har installeret gennem kprinter og gennem localhost:631. Jeg har hentet
ppd driver fra openprinting. Alt fungerer fint printeren bliver sat op,
og man kan skrive ud, og det står i kø indtil det er skrevet ud. Altså
lige bortset fra den detalje at når en side i følge debian er skrevet
ud, sker det bare ingenting på printeren.

Når jeg oprettede printeren via kprinter eller cups-localhost, var der
kun et lp-device. Efter ret lang tid fandt jeg dog ud af at der faktisk
var to printer-devices, og at alt virkede når jeg kørte:

rm /dev/lp0
ln /dev/lp1 /dev/lp0

Det må da være en bug.

Jeg fandt andre bugs. Jeg prøvede LPRng i stedet for CUPS, og så blev
det fundet ikke mindre end tre paralelporte - selvom der kun findes
/dev/lp0 og /dev/lp1. Men da jeg skulle finde drivere, gik det galt, for
LPR vil hverken have .ppd, .ppd.gz eller .xml. Og jeg kunne absolut
ingen relevante drivere finde på nettet.

MEN den omstændighed at jeg havde forsøgt med den fra openprinting.org
downloadede ppd-driver, gjorde jeg pludselig i localhost:631 kunne finde
et specielt hl7x0-device der brugte /dev/lp1. Og det fungere fint!

Hvordan ville I bug-rapportere det her?

Flemming