Konstruktiv kritik af digital signatur

Det er nu igen blevet tid til at jeg skal genopfriske min digitale signatur og efter at have genlæst min opskrift fra et par år tilbage så er jeg næsten ved at miste modet.

http://lists.debian.org/debian-user-danish/2007/01/msg00007.html

På skats hjemmeside så er det nu nødvendigt at man har signaturen liggende som en pkcs-12 fil separat. Og de starter deres eget java-program for at man kan indlæse den. Det er ikke længere nok at signaturen er installeret i ens browser. (Dette virker dog stadig på erhvervssiden??)

I øvrigt har DanID har overtaget systemet og at de er ved at indføre et 'spørgsmål-svar'-godkendelsessystem til bl.a. bankerne.

Jeg synes det er ved at løbe helt af sporet. Er der nogen i opensource miljøet der har prøvet at stikke hovederne sammen og komme med noget konstruktiv kritik?

Anders