Re: internet-login efter opstart

On Sun, Jun 29, 2008 at 06:15:46PM +0200, Ole Hansen wrote:

>Af de råd, som jeg har modtaget her på listen, er det råd som ind til videre
>lykkes mig dette:
>
>aptitude install ifplugd
>
>Derefter skal jeg blot indtaste:
>
>sudo ifplugd
>
>Hvis jeg først forbinder til internettet efter opstart.

Hmm.  Måske virker det du beskriver, men du bruger altså ifplugd
forkert: Meningen er at du slet ikke skal skrive noget - at programmet
hele tiden ligger i baggrunden, og automatisk be'r om et nyt IP-nummer
når det mærker at du har sat en ledning i stikket.

Måske du ikke har opsat ifplugd korrekt:

  1) Check at din netværksport er angivet som allow-hotplug
     (fremfor auto) i /etc/network/interfaces

  2) Kør "sudo dpkg-reconfigure ifplugd" og angiv enten din
     netværksport eller alle (eet sted hedder det "all", og
     et andet sted hedder det "auto").

Når det virker, så skulle du høre et bip hvis du hiver ledningen ud af
stikket, og et bip npr du sætter det ind igen. Programmet bliver
forvirret hvis du hiver ud og ind for hurtigt efter hinanden - hvis det
sker, så vent lidt (10-20 sekunder) før du sætter stikket i igen.

Hvis du foretrækker at skrive en kommando manuelt (som jo faktisk var
det du konkret efterlyste oprindeligt) fremfor en automagisk rutine, så
er det mere robust hvis du afinstallerer ifplugd igen, og så blot bruger
følgende kommando: "sudo ifdown eth0; ifup eth0" (erstat "eth0" med din
egen netværksport hvis den hedder noget andet).

Ofte når et unix-program slutter med "d" er det en baggrundsservice - en
såkaldt "daemon":
http://en.wikipedia.org/wiki/Daemon_(computer_software)