Re: internet-login efter opstart

On Sat, Jun 28, 2008 at 02:09:36AM +0200, Finn Aarup Nielsen wrote:

> Virker dette?
>
> /etc/init.d/networking restart

Eller simpelthen blot vent: Din maskine er sandsynligvis opsat til
at bruge DHCP, og når maskinen starter aktiveres DHCP-klienten, forsøger
forgæves at skaffe en IP-adresse til dig, og venter derefter. Vistnok
hvert 10. minut forsøger den igen, om den kan få forbindelse.

Der er også et par metoder til at håndtere den slags situationer mere
automatisk.

Uanset hvilken metode du vælger, bør du først ændre din
netværksopsætning fra automatisk at _aktivere_ forbindelsen under
opstart til at tillade _dynamisk_ aktivering og deaktivering: Udskift
linjen "auto eth0" med "allow-hotplug eth0" i filen
/etc/network/interfaces (eller gør det samme for din netværksport, hvis
den hedder noget andet end eth0).

Een metode er at overvåge om der sidder et kabel i stikket: Installér
pakken ifplugd, og når den spørger under installationen, så angiv enten
specifikt den port der skal overvåges (f.eks. eth0) eller at de alle
skal overvåges.

En anden metode er mere aggressivt at overvåge linjen og automatisk
deaktivere og aktivere igen hvis den "synes" at have problemer. Som du
måske kan fornemme bør denne metode kun bruges til arbejdsstationer -
ikke servere! Installér - afhængigt af din grafiske brugerflade - enten
network-manager-gnome eller network-manager-kde. Hvis du bruger XFCE, så
brug -gnome pakken og slet linjen "OnlyShowIn=GNOME;" i filen
/etc/xdg/autostart/nm-applet.desktop .

Du kan også få maskinen til at falde i søvn, og så vække den igen. De
fleste sove- og dvale-rutiner prikker til DHCP-klienter når maskinen
vækkes igen. Det kan være tricky at opsætte dvale, især hvis din maskine
har problematiske hardware-komponenter (Compaq, Nvidia, Broadcom...).
Hvis ikke det allerede du har fungerende søvn eller dvale opsat på din
maskine kan du prøve at installere pakkerne hibernate og acpi-support,
og...

  * Tilføje linjen "TryMethod ususpend-both.conf" ovenfor linjen
    "TryMethod ususpend-disk.conf" i filen /etc/hibernate/hibernate.conf
  * Tilføje linjen "AlwaysForce yes" ovenfor linjen "Include common.conf"
    i filen /etc/hibernate/ususpend-both.conf
  * Aktivere (fjerne "#" foran) linjen "USuspendRamForce yes" i filen
    /etc/hibernate/ususpend-ram.conf
  * Udskifte linjen "/sbin/shutdown ..." med "/etc/acpi/hibernate.sh"
    i filen /etc/acpi/powerbtn.sh

Mvh. Jonas