Re: Debian 4.0 Mister static IP, og hopper på DHCP

Peter Liebst skrev:

> Netop da jeg havde installeret Debian, og sad og tilpassede maskinen, mistede
> jeg pludseligt forbindelsen til maskinen. Da jeg satte skærm på, så jeg at
> den havde smidt sin statiske IP adresse, og hoppet over på DHCP istedet.

> Er der nogen derude som har oplevet lignende eller har en ide om hvor det går
> galt ?

Jeg kan ikke regne ud hvad konkret der driller, men det lyder til at
være en server du har opsat - og da kan jeg anbefale at afinstallere alt
hvad du ikke ved at du har brug for. Inklusive dhc* og if* pakker du
ikke bruger.

NB!

Brug aptitude! Hvis du bruger apt-get så udskift simpelthen
programnavnet - fx "aptitude update; aptitude upgrade".

Hvorfor? Fordi apt-get aldrig har været meningen at skulle bruges i
produktion - det var kun "proof of concept". Det understøtter ikke fuldt
ud Debian policy (ignorerer anbefalede pakker!). Og fordi aptitude
husker på om du eksplicit har valgt at installere en pakke, eller den
blot er hevet med ind som afhængighed af en anden pakke - og dermed kan
afinstalleres når der ikke længere er brug for den (når den anden pkke
fjernes eller opgraderes med andre afhængigheder).

Du kan også overveje at bruge yaird som alternativ til initramfs-tools.
Så kan du (hvis ikke andre af dine pakker kræver det) droppe udevd og
dermed have en mindre "dynamisk" server.