Re: iptables og kernemoduler

On Friday 17 August 2007, Kai Olsen wrote:
> Hej folkens.
>
> Jeg har et problem med at sætte en firewall op. Når jeg kører
> /sbin/iptables aborterer programmet med begrundelsen, at modulet
> 'ip_tables' ikke findes. Det har programmet for så vidt ret i - al
> netfilter kode er nemlig kompileret fast ind i min selvbyggede kerne.
>
> Er det virkeligt nødvendigt at hente sourcen til iptables og kompilere
> den bare fordi man har ændret kernens konfig?
>
> Det modarbejder lissom ideen med kernemoduler...
>
> Mvh.
> Kai Olsen

Jeg kender ikke svaret på dit problem, men kan da prøve at hjælpe dig
lidt på vej. Normalt når jeg har problemer med et program er et af de
første værktøjer jeg tager i brug strace(1).

Du kan prøve at køre:
`strace /sbin/iptables | tee /tmp/iptables.strace 2>&1`

Du kan nu se alle systemkald og signaler som iptables har benyttet i
/tmp/iptables.strace.

Du kan se mere information om strace med `man 1 strace`.

/mro