Re: Resolv.conf - hvordan ?

Fredag 20 oktober 2006 14:33 skrev Lars P. Magnussen:
> På en debian sarge test server har jeg afinstalleret exim4 og installeret
> postfix.
> Næste (hver) gang jeg bootede var resolv.conf blank, bortset fra
> bemærkningen om at man ikke skal redigere direkte her. Derfor var der ikke
> nogen DNS ref. Jeg indsatte så direkte i filen, og så kører det.
> Jeg har læst her og der, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan resolv
> fungerer. Kan se at der, i et subdir, er (blevet) installeret et fetchmail
> og et postfix script, som køres ved boot ??
> Skal systemet ved boot ikke selv finde DNS server IP adresserne via adsl
> [...]

Det lyder som om du har resolvconf pakken installeret. Den styrer opdateringer
af resolv.conf filen.

Hvis man antager at du har en statisk netværksopsætning, så er det nemmeste at
angive dns-opsætningen direkte i /etc/network/interfaces via dns-nameservers
direktivet. Dette er også beskrevet i Anders Breingdahls indlæg, men han
skriver vist ikke at hele problematikken skyldes pakken resolvconf.

Hvis man ikke har resolvconf installeret, så skal man selv opdatere
resolv.conf filen. Men resolvconf er en god ting, så man bør ikke
afinstallere det.

Anders

--
 - Debian GNU/Linux - KDE 3.5.5 - KMail 1.9.5 -