Re: Resolv.conf - hvordan ?

On 200610201433, Lars P. Magnussen wrote:
> På en debian sarge test server har jeg afinstalleret exim4 og installeret
> postfix.
> Næste (hver) gang jeg bootede var resolv.conf blank, bortset fra
> bemærkningen om at man ikke skal redigere direkte her. Derfor var der ikke
> nogen DNS ref. Jeg indsatte så direkte i filen, og så kører det.
> Jeg har læst her og der, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan resolv
> fungerer. Kan se at der, i et subdir, er (blevet) installeret et fetchmail
> og et postfix script, som køres ved boot ??
> Skal systemet ved boot ikke selv finde DNS server IP adresserne via adsl
> [...]

Antageligvis har du statisk konfigurerede interfaces på den omtalte
maskine -- dhclient kan typisk selv opdatere resolv.conf.

(Hvis dit problem er, at den routers dhcp-server ikke giver dig
dns-oplysninger, må du søge routerens manual om oplysninger om den
slags).

Den pæne måde at have statisk konfigurerede interfaces på, er at tilføje
dem til interfaces(5)-filen under /etc/network.

Ingen steder står det nævnt [0], men, som en del af den statiske
konfiguration skal specificeres indstillinger for dns, og dette gøres
med klausulen ``dns-nameservers''. Et eksempel på Cybercity-nameservere
i Kolding-egnen følger:

iface eth0 inet static
  gateway 192.168.0.1
  dns-nameservers 212.242.40.3 212.242.40.51
  address 192.168.0.80
  netmask 255.255.255.0

Jeg håber, at dette hjælper.
Hilsen, skrewz.

[0] Jow, i /usr/share/doc/resolvconf/README.gz. Men det er ikke en
manpage.