Re: Apache2 er gået amok

On Fri, 25 Aug 2006 19:14:04 +0200, Flemming wrote:

> Sådan har jeg ikke forstået det:
> 192.38.107.59 - - [13/Aug/2004:19:41:26 +0200] "GET /folder_icon.gif HTTP/1.1"
> 404 1042 "http://zope.polforsk1.dk/polforsk/manage_main"; "Mozilla/5.0
> (compatible; Konqueror/3.1; Linux)"

> Her står der at zope.polforsk1.dk/.... var referring webpage (på
> apacheserveren selv) som peger på den ikke eksisterende:  /folder_icon.gif
> hvilket giver 404. Kommer requesten udefra får man kun en "-" som referrring
> webpage:

Det Apache logger dér er indholdet af Referer: headeren.

Når man sender sit request kan man sætte Referer: til hvad man vil -
det er ikke noget Apache har kontrol over.

Browsere sætter den oftest til den side linket den følger var på;
nogle browsere kan konfigureres til at udelade Referer: gøre dette
(Opera f.eks.).

Hvis ovenstående eksempel er et request hvor der ikke er pillet ved
Referer:-headeren, så betyder det bare at en eller anden med Konqueror
har kigget på siden "http://zope.polforsk1.dk/polforsk/manage_main";
hvorpå der et link til filen "/folder_icon.gif" på din webserver -
filen findes ikke og din webserver har svaret at den ikke findes.

Log-linien indikerer ikke noget proxy eller andet hokus pokus.

Her er et eksempel på et request og hvad Apache skriver i loggen.

Mit request:

 $ nc www.koldfront.dk http
 GET /ukendtside.html HTTP/1.0
 Referer: http://jeg.kan.skrive.hvad.jeg.vil.og.det.logges/
 Host: www.koldfront.dk

hvad Apache logger:

 topper.koldfront.dk - - [25/Aug/2006:19:58:50 +0200] "GET /ukendtside.html HTTP/1.0" 404 1430 "http://jeg.kan.skrive.hvad.jeg.vil.og.det.logges/"; "netcat-by-hand/1.0"

Det eneste det betyder er at Apache har fået et request på siden
/ukendtside.html hvor Referer:-headeren indeholdt
http://jeg.kan.skrive.hvad.jeg.vil.og.det.logges/ og
User-Agent:-headeren indeholdt netcat-by-hand/1.0, hvortil den
returnerede en 404 Not Found-fejlside.

> Jeg tror at den opfører sig ganske forkert når apache tror at den selv har en
> http://coralcoastdivers.com.... som referring webpage og også kan mene at en
> request til webserveren kan være til: http://coralcoastdivers.com.

Jeg tror du har misforstået hvordan Referer:-headeren, browsere og
Apache spiller sammen.

  Mvh.

   Adam

--
 "we have stairs in our house."                               Adam Sjøgren
                                                         asjo@koldfront.dk