Hosting med AlternC

Bare et lille heads up.. Håber der er nogen der kan bruge det.

Jeg hjalp til med at sætte en lille hosting løsning op for et mindre it-firma.
Efter virtualmin røg ud af Debian måtte jeg se mig om efter en ny løsning.
Her fandt jeg AlternC, som tiltaler mig fordi den er bygget til Debian. Der
leveres .deb pakker på hjemmesiden, så systemet er ret nemt at installere.

Der er dog småhurdles som skal overvindes, især hvis man vælger edge i stedet
for sarge. Dog ikke noget der er et større problem. AlternC er skrevet af
franskmænd, og den engelske oversættelse er til tider pussig. Man kan godt få
svar hvis man spørger på engelsk på brugermailinglisten.

 Systemet går ind og overskriver alle konfigurationsfiler hvilket er både godt
og skidt. Alle brugere og domæner er rent virtuelle og hostingopsætningen er
samlet i mappen /var/alternc, så det er ret simpelt at tage backup af alt.
Dog ligger mysql databaser stadig i mysqls egen mappe under /var/lib/mysql.

http://www.alternc.org

Alt i alt ret godt, og meget bedre end virtualmin, efter min mening.

Anders

--
 - Debian GNU/Linux - KDE 3.5.2 - KMail 1.9.1 -