Re: problemer med ISDN services

On Tue, 9 May 2006 10:13:49 +0200 omprakash wrote:

> Efter at jeg installerede dvdrip fra ftp.nerim.net har jeg ikke siden
> kunne logge ind grafisk efter opstart.
>
> Ved installering af dvdrip fik jeg bl.a. meddelelsen:

> Følgende pakker vil blive AFINSTALLERET:
>   isdnutils isdnutils-xtools libpostproc0 x-window-system-core
> xserver-common xserver-xfree86
> Følgende NYE pakker vil blive installeret:

> xserver-xorg-input-kbd xserver-xorg-input-mouse
> xserver-xorg-input-wacom xserver-xorg-video-neomagic
> xserver-xorg-video-siliconmotion xserver-xorg-video-voodoo

Installationen har provokeret et skift fra den ældre XFreee86 til Xorg.

Desværre ser det ud til at kun klienter, biblioteker og drivers er
blevet skiftet, mens selve serveren ved en fejl er blevet afinstalleret
(og har revet isdn-utils-xtools med sig, sikkert fordi det afhænger af
nogle biblioteker som ikke er med i Xorg).

Du glemte at nævne det, men du kører testing eller unstable, ikk'?

Havde en du up-to-date installation før du tilføjede Nerim kilden? Jeg
mistænker at der har ligget andre opdateringer (bl.a. skiftet til Xorg)
og ventet, som nu kompliceredes af din tredjeparts kilde.

Fremfor Kaspers forslag vil jeg anbefale dig istedet at _færdiggøre_
skiftet til Xorg (og fortsætte med at bruge aptitude som det ser ud
til at du bruger nu - når du bruger aptitude så brug det _altid_
fremfor apt-get, så du bevarer de tillægshints som oparbejdes):

Hvad giver følgende kommando af konflikter?:

  aptitude install x-window-system-core

Hvis den vil installere xserver-xfree så lad være!

Hvis den ikke konflikter med noget så installér den! Så skulle din
grafiske brugerflade gerne fungere igen (ellers er det problemer med
opsætningen som er skiftet, ikke længere med manglende pakker).

Prøv derefter (_efter_ x-window-system-core er installeret!) om dette
gi'r konflikter:

  aptitude install isdnutils-xtools

Hvis det lykkes, så skulle du (7-9-13) være tilbage på plads.

Til en anden gang: Læg mærke til om aptitude vil _afinstallere_ ting
når du opgraderer eller installere nyt. Hvis den vil, så kan du, udover
y/n som der spørges om, taste "e" som i edit og skifte til
fuldskærms-modus.

Personligt starter jeg altid aptitude direkte i fuldskærms-modus (ved
blot at skrive "aptitude", uden at angive på kommandolinjen hvilke
aktiviteter jeg vil lave) når jeg installere tredjeparts pakker - fordi
de ofte(re end ellers) kan forårsage konflikter, som i fuldskærsm-modus
nemmere kan udredes: istedet for alt eller intet kan du gå ind og
fastfryse enkelte pakker i nuværendeversion, eller måske afvise enkelte
anbefalinger.

Håber det hjælper -)

 - Jonas

--
* Jonas Smedegaard - idealist og Internet-arkitekt
* Tlf.: +45 40843136  Website: http://dr.jones.dk/

 - Enden er nær: http://www.shibumi.org/eoti.htm