manglende plads på /

Hej,

jeg har lyttet med en del på denne liste, men det er første gang jeg
skriver, så jeg benytter lejligheden til at hilse på alle.

Jeg har fra anden side fået installeret en debian stable med raid 1 og LVM.
I kan se herunder output fra df:

rip:~# df -h
Filsystem            Størr Brugt  Tilb Brug% Monteret på
/dev/md0              897M  817M   33M  97% /
tmpfs                 506M   12K  506M   1% /dev/shm
/dev/mapper/vg0-lv_home
                      5,0G  544M  4,2G  12% /home
/dev/mapper/vg0-lv_var--lib--mysql
                      3,0G  566M  2,3G  20% /var/lib/mysql
/dev/mapper/vg0-lv_var--local
                      3,0G   33M  2,9G   2% /var/local
tmpfs                  10M  688K  9,4M   7% /dev

I kan også se problemet, jeg har alt for lidt plads på / således, at der
ikke er plads til voksende logfiler i /var/log
eller cacheen fra aptitude.
Når pladsen skrumper ind, stopper mysql.
de første problemer viser sig, når jeg prøver at sortere data i mysql. Mysql
skriver en tmp fil i /tmp og har ikke plads nok til det.
Derefter hænger det bare.

Det jeg gerne vil opnå er at forøge "/" på en sådan måde, at jeg ikke
behøver at bekymre mig for disse ting.
hdd er på 36G  og det giver mig mere end nok plads til hvad jeg skal bruge
det til.
Har I nogle gode forslag til hvordan, jeg kan gøre? Så vidt jeg kan se er
dog "/" ikke med i LVM?

top fortæller mig at jeg har
Swap:   979832k total,

og mount viser følgende:

rip:~# mount
/dev/md0 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/mapper/vg0-lv_home on /home type ext3 (rw)
/dev/mapper/vg0-lv_var--lib--mysql on /var/lib/mysql type ext3 (rw)
/dev/mapper/vg0-lv_var--local on /var/local type ext3 (rw)
tmpfs on /dev type tmpfs (rw,size=10M,mode=0755)

Hilsen
Paolo