Seriel kommunikationsproblem

På en Sarge er jeg er ved at forbinde en APC UPS via seriel linien, men kan
ikke få forbindelse til ttyS0
Med en Knoppix 3.6 går det udmærket via et terminalprogram.

Maskinen har jeg brugt til at eksperimentere og lære (noget af) Linux at
kende, og den var først installeret med Woody.
Jeg har fornylig opdateret til Sarge.
Et par spørgsmål:
1)
Er der en smart måde at checke / rydde op i div. gl. sager, som ligger rundt
omkring, og sikre at alt er opdateret, som en nyinstallation?.

2)
Kan det tænkes at der er en eller anden utility, som har beslaglagt
seriellinien?

Mvh
Lars P. Magnussen