Logfiler og localhost

Hej

Jeg har et par små spørgsmål..

1)Jeg har tonsvis af log-filer,der bare ligger i "/var/log", FX:
lan:/var/log# ls | grep syslog
syslog
syslog.0
syslog.1.gz
syslog.2.gz
Kan man bare slette dem?

2) Min lan/net-forbindelse hænger en smule, man skal tælle til 5 før fx
apt-get updatere. Jeg læste et sted at det bla kunne afhjælpes ved at
ændre hosts-filen fra "localhost 127.0.0.1" til "pcnavn 192.168.10.1". Som
man alligevel burde hvis maskinen ikke kørte dhcp...
Det har faktisk fjernet de 5 sekunders ventetid, men kan jeg komme op og
slås med noget? Pc'en står som FireWall,db,www & mailserver. Så hvor mange
skjulte ting er afhængig af at kunne bruge "brug localhost", udover at jeg
selvfølgelig skal connecte til min mysql-db på det nye navn..

/Lars