Re: raidhotadd er væk - hvad gør jeg nu?

Mandag den 22. august 2005 13:00 skrev Jonas Smedegaard:

> Jeg forstår det med at resten af disken er ubrugelig - men kan du uddybe
> lidt det med at dd "starter forfra" hvis ikke der angives størrelse af
> input?

Jeg mener at det forholder sig således: Når du er kommet til slutningen af
of-disken, så bemærker dd at der er mere plads på of-disken, og hvis du ikke
har fortalt dd at den skal stoppe nu, så mener dd at of-disken skal fyldes
helt. Derfor starter dd forfra på at kopiere if-disken, men altså nu på
restdelen af of-disken. Dvs. først kopierer den mbr og så første partition
osv. indtil der ikke er mere plads. dd fortæller så at den er holdt om med at
kopiere fordi der ikke er mere plads. Men informationen på "of-restdisken" er
så at sige død, idet den rigtige mbr jo ikke kender noget til de
informationer der ligger efter den sidste partition.

I øvrigt tager det 2-3 timer (så vidt jeg husker - i hvert tilfælde ret længe)
at kopiere en 160 GB hd med dd - uanset hvor mange bytes der ligger på den
(IDE 133 ATA). Den kopierer jo også alle nullerne.

Flemming