Re: raidhotadd er væk - hvad gør jeg nu?

Mandag den 22. august 2005 11:15 skrev Jonas Smedegaard:
 Forresten - er der nogen der kender den mest
> korrekte måde at tage rå kopi af en hel harddisk? Er det blot at bruge
> "dd if=/dev/hda of=/dev/hde" eller du'r det kun at kopiere MBR med over
> hvis diskene er fuldstændigt identiske (samme cylindre og sår'n)? Bør
> jeg bruge flere options - f.eks bs=512 eller sår'n?
>
> (stod forleden med situationen at jeg var usikker ved gen-aktivering af
> 200GB RAID+LVM-data)

Jeg tror godt du kan bruge dd hvis of-disken er større end if-disken, men dels
skal du huske at fortælle dd hvilken størrelse if-disken er (ellers starter
den jo forfra på resten af of-disken - selvom det vel egentlig ikke gør
noget, for så ligger der jo bare nogle utilgængelige data og flyder), og dels
vil resten af of-disken stå ubrugt.

Men er det ikke godt nok at partitionere /dev/hde, mounte dem og kopiere
indholdet med
  cp -ax

?

Flemming