Re: raidhotadd er væk - hvad gør jeg nu?

On 22-08-2005 09:53, Flemming Bjerke wrote:

> Næh, vi kan hurtigt blive enige om at mdadm er bedre. Min bekymring gik alene
> på om jeg risikerer at lave ged i mit raid1 ved at bruge mdadm, når det er
> sat op med det gamle system. Og at få lavet ged i raid er altså ikke helt
> uproblematisk, vel. Jeg læser det svar: Dit er ligegyldigt om jeg bruger det
> ene eller det andet (bortset fra at mdadm er smidigere - og vist også kan
> lidt flere ting).

Det er sådan jeg forstår det, ja: Begge programmer aktiverer sammme kode
indeholdt i kernemoduler.

Men som altid får du hvad du har betalt for: If it breaks, you get to
keep both halfs :-P

Med andre ord - hvis du ikke har nok is i maven og det er eneste
digitalkopi af Den Store Danske Encyklopædi du står med, vil jeg
anbefale dig at købe nogle ekstra harddiske og tage kopier af de rå
diske at øve dig på. Forresten - er der nogen der kender den mest
korrekte måde at tage rå kopi af en hel harddisk? Er det blot at bruge
"dd if=/dev/hda of=/dev/hde" eller du'r det kun at kopiere MBR med over
hvis diskene er fuldstændigt identiske (samme cylindre og sår'n)? Bør
jeg bruge flere options - f.eks bs=512 eller sår'n?

(stod forleden med situationen at jeg var usikker ved gen-aktivering af
200GB RAID+LVM-data)